Muzičke produkcijske kuće – nekad i sad

Muzičke produkcijske kuče imaju ulogu da albume i singlove distribuiraju na tržište a pored toga da u medijima plasiraju reklamu. Za produkcijsku kuću je važno koje termine u kojim medijima ima zakupljene, koji pevači joj dižu rejting ( u smislu popularnosti ) i koliko su ( bili ) tiražni njihovi albumi. Takav koncept produkcijske kuće je polako počeo da izumire. U vreme kada je narodu muzika na dohvat ruke, samo malobrojni kolekcionari će kupovati artefakte u vidu kompakt diskova ili ploća ( mnogi nisu upućeni ali zbog kvaliteta zvuka koji daje gramofon, popularniji albumi se mogu ponegde naći i na pločama ). Umesto toga mnogo je lakše pretplatiti se na neki od muzičkih servisa ili otići na Youtube i uz par klikova pronaći željenu pesmu. Zato su sada pred produkcijama veliki izazovi. 

Mnogi stariji sugrađani pamte vreme kada su postojale specijalizovane prodavnice ploča, u kojima su ponekad čak bili i redovi za kasom. Redovi kao i broj tih prodavnica je smanjen porastom broja radio stanice, razvojem tehnologije koja je omogućavala snimanje omiljenih pesama na kasetu direktno sa radija ( po principu zovem tonca, naručim pesmu, on pusti i eto meni uštede za kasetu koju sam hteo da kupim baš zbog te pesme, a još ako u toku iste ne pusti reklame ili džinglove, pa Bog da me vidi ). Kako je vreme odmicalo. broj prodavnica muzičkih izdanja se smanjio a hiper produkcija rasla. Neki bi to nazvali paradoksom, ali borba za parče kolača na muzičkom tržištu je bila nemilosrdna i nepravedna. Presudan faktor je tu bio novac. Popularnost uglavnom dođe kada se plati za dobru promociju.

Takav trend se nastavio i tokom prvog dela 2000-ih. Tada su se uglavnom koristili diskovi. Razmena muzike se odvijala isključivo u poznatim krugovima jer je internet bio spor i skup za te svrhe. Većina kupljenih diskova je davala svoje mp3 plodove, bez obzira na upozorenje o autorskim pravima koje je pisalo na početku ripovanja diska uz pomoć starog Windows media plera ili nekog drugog audio grebera. Za taj period važno je da se istakne da su diskovi iz CD prodavnica polako počeli da prelaze u markete i na benzinske pumpe, gde ih i danas ima.

Danas, kada u džepu nosimo gigabajte podataka i isto toliko Internet saobraćaja, diskovi su se ulaza u markete ili dela kod kasa, preselili u neki manje bitan kutak. U Beogradu postoji veoma malo prodavnica sa ovim tipom robe, ali one uglavnom prodaju i neke druge stvari. CD šop sa kafićem, u sklopu knjižare i Internet kafea, u sklopu prodavnice igračaka i suvenira… Postoje samo dve prodavnice u Beogradu za koje ja znam koje su specijalizovane samo za diskografska izdanja. Jedna je skrivena u podzemnom prolazu i u njoj se mogu naći ploče, kasete i CD-ovi ex Yu muzike ( pravi raj za kolekcionare ) a druga je prodavnica knjiga i diskova koja pripada jednoj diskografskoj kući. Druga radnja iste te kuće je postala drugačija i nije više u sastavu nje, tako da je ovoj kući ostao prostor sa manjom kvadraturom.

Ali, zbog čega kupovati diskove, kada je cena jednog koji sadrži od 8 do 20 pesama, gotovo identična ceni jedne pretplate na neki od muzičkih servisa. Ekonomski nije opravdano. Jedini razlog je poklon za nekoga ili pak kolekcionarstvo.

Dakle, kada se sve sabere i oduze, od produkcijske kuće se traži da ima dobar „digitalni menadžment“. To podrazumeva dostupnost izdanja na servisima koji plasiraju muziku, mogućnost online kupovine izdanja ( Iz dana u dan je stanovništvo Srbije sve više osnaženo za online plaćanje, tako da je moguće da neko želi WAV snimak u punom kvalitetu ) i naravno dobra Internet promocija. Sa porastom broja kablovskih kanala i mogućnosti koje televizori imaju, smanjuje se gledanost klasičnih emisija produkcija, tako da one moraju da privlače pažnju na drgačiji način.

U tim vodama trenutno najbolje pliva jedna produkcijska kuća koja je pokazatelj moći koje imaju Youtube pregledi. Naime, oni su poznati po spotovima visoke produkcije i po veoma popularnim izvođačima, tako da su od 2013 godine, kada su nastali postali prepoznati od strane popularnih izvođača a i omladine. Neretko se dešava da pevač ili pevačica izda album za jednu produkciju, a kasnije snimi spot sa ovom što joj daje na popularnosti posebno kod mlade publike.

Kada se sve sabere i oduzme, koncept brzog života i Internet kao jedan od njegovih produkata su uneli drastične izmene u mnogim privrednim granama, pa i u ovoj. Nadam se samo da će u budućnosti publika malo više ovaj resurs da koristi za istraživanje i postepeno uvođenje kvalitetnije muzike u svoj svakodnevni repertoar umesto muzičkog zatupljivanja koje iz godine u godinu postaje sve jače.


Pročitajte još:

 

VEK TRAJANJA TURBOFOLK PEVAČICE


Šta slušaju Beograd i Srbija

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се /  Промени )

Google photo

Коментаришет користећи свој Google налог. Одјавите се /  Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се /  Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се /  Промени )

Повезивање са %s